Do you like my blog?

Friday, April 23, 2010

Kisah Eli & Paknomophobia

THE TYPEWRITER : Idati Malek on Friday, April 23, 2010
lambat aku solat zohor hari ni. semua sebab makcik-makcik dan kakak-kakak cleaner mengadakan Annual Grand Meeting depan pintu toilet tadi. baru habis ambil wudhu',aku dengar wisel. (menandakan pekerja lelaki nak naik ke blog, eh, blok). berlari-lari aku masuk bilik, selipar hijau yang penuh kasih sayang tu nasib baik tak licin hari ini. dan nasib baik juga tak ada kucing terkena keracunan makanan lalu membuang sisa-sisa kumbahan beliau di sekitar laluan pelari kaki seperti aku.

dah melalut. intro itu satu bebelan.(wan cakap kalo banyak dengar bebel, cepat mati. tapi ini cuma baca, tak apa)

cerita sebenar yang berkaitan dengan tajuk :
masa aku kecik-kecik dulu, aku banyak kawan dengan budak lelaki. masa tu umur dalam 4, 5 tahun macam tu la. paling aku ingat nama dia Eli, dia anak Pak Acin(tukang rumah kat kampung aku...)

rumah dia dekat je dengan rumah atuk aku, selalu jugak dia datang menyemak nak main masak-masak dengan aku.(desperate, aku tak ada geng nak main, amik dia je la main masak-masak, dia pun redha je)....

eli ada 2 abang n sorang adik perempuan. eli memang gila selekeh aku memang tak sanggup dekat dengan dia.sampaikan arwah atuk aku pun tak bagi dia masuk dalam rumah, pasal dia selekeh sangat. dia suka pakai baju comot-comot, dan pada hidung selalu ada hingus yang tak di lap.(erk.) tapi dia setahun tua dari aku.

hakikat sebenar aku tak suka main dengan dia, sebab aku risau hingus dia ter lap kat baju aku. tambah-tambah main galah panjang atau polis sentri. maut, baju aku.

kami cuma ada satu persamaan.
bukan dari segi pakaian ; dia pengotor, aku pembersih(konon la)
bukan dari segi muka ; dia comot, aku comel.
bukan dari segi jantina ; sure-sure dia lelaki, aku half-sure perempuan.
bukan dari segi adik beradik ; dia anak Pak Acin, aku anak Abdul Malek...
bukan dari segi apa-apa yang tak berkaitan ni; bukan-bukan-bukan!!!
tapi lain
iaitu ,

aku dan eli sama-sama takut dengan Pak Nor, jiran arwah atuk aku yang berperut besar. biar aku cerita sekali lagi, mak aku cakap Pak Nor makan budak-budak nakal, sebab tu perut dia besar. aku rasa dia patut makan Eli, bukan aku. aku baik, mungkin. dan aku berharap Eli cepat-cepat kena makan dengan Pak Nor supaya aku tak nampak dia lagi. aku nak bagi nama fobia terhadap pak nor ini sebagai Paknomophobia. kalau korang Google, korang akan jumpa....

jumpa tak ada apa-apa melainkan pasal negara India dan fobia yang tak berkaitan.

satu hari yang tenang, aku tengah main masak-masak dengan Eli. aku masuk dalam rumah atuk nak ambil apa tah(kitorang main kat luar rumah).entah apa mood Pak Nor tiba-tiba nak bergurau secara extreme.

yang aku tahu, aku dengar bunyi orang menjerit. aku tengok ikut tingkap.

korang nak tahu, jantung aku nak tercabut time tu. Pak Nor tengah kejar Eli guna parang. ye, parang sebenar.Eli lari sungguh-sungguh sambil mengesat air mata, dan tak dilupakan, hingus.(ew.)
Dan Pak Nor berjaya menangkap Eli.
Hukuman mandatori : Eli kena ikat kat pintu pagar rumah Pak Nor. aku plak nangis-nangis kat dalam rumah walaupun tak ada sapa mencederakan aku.<--bodo.

Eli masih menangis-nangis, Pak Nor pulak bercekak pinggang sambil pegang parang. Dia cakap kuat-kuat,"ha...mana DATI ni? lari pulak dia,"..

dan itu sudah cukup untuk menambahkan kelebatan tangisan aku, sampai Pak Nor dengar. (aku menyorok tepi tingkap..)..

Lagi extreme bila Pak Nor, datang tepi tingkap. aku cuba tahan nafas. tapi tersengguk-sengguk, memang dengar jelas. Dia, yakni, Pak Nor, menghulurkan tangan dia ke dalam tingkap dan hampir menangkap tengkuk aku. tapi tak dapat. wekkk...

Aku pelik la, time tu atuk ngan opah aku ada, tapi tak nak pun tolong. Semua orang anggap itu hiburan kerana dapat menggelakkan aku. hanya aku dan eli yang tahu betapa disaster nya perasaan masa tu. mak aku tak yah cakap la, kalau boleh nak hantar aku pergi rumah Pak Nor setiap hari.

dan Eli? entah. aku harap dia dah tak berhingus macam dulu.

6 C.O.M.M.E.N.T.S:

mamarempit said... [Reply]

citer la kasih abeh....huu...tergantung ni..saspen....

apesal..Pak Nor tu nk sunatkan korang ke :P
=))

idAti mALek said... [Reply]

xde la...pak nor tu memang suka gurau extreme punyer...hehehe....

sori x sabar2 agaknya jari nak publish....ngantuk td..heee~

datin le~ said... [Reply]

hahah..masyuk aa..best2~

idAti mALek said... [Reply]

best apa aku takut.~

datin le~ said... [Reply]

hg kn mmg pnakut..ahhaha~

idAti mALek said... [Reply]

x guna~