Do you like my blog?

Friday, April 23, 2010

Tentang Bini Abah Aku

THE TYPEWRITER : Idati Malek on Friday, April 23, 2010
zaman kecik-kecik dulu mak aku banyak cakap kat aku perkara yang tak masuk akal, itu pun aku baru dapat tahu sekarang ni. 

bini orang & suami orang.
kenapa?
sebab aku nakal sangat, mak aku cakap.
benda yang aku find out selalu nya macam ni.antaranya la....

bila aku berlari-lari kat pasar malam masa umur antara 7-9 tahun(tak ingat) :
mak : jangan lari-lari. tengok tu, Mona Fendi, dia dah terlepas daripada penjara. (sambil menunjukkan pada seorang perempuan berambut ala-ala iklan sabun trojan, dan aku sangat yakin dia adalah Mona Fendi)
aku : (menggigil..) betul ke mak? yg cikgu cakap tu? (sambil mengintai-ngintai muka perempuan tu) yang kerat-kerat orang tu ke?
mak : ha'ah. jaga-jaga, nanti dia kerat.

aku jadi baik. balik rumah, aku sungguh-sungguh cerita kat kakak-kakak aku, yang aku jumpa Mona Fendi kat pasar malam Gopeng. kat kawan-kawan aku pun aku cerita jugak, dorang percaya. kat cikgu pun aku cakap. sekarang baru aku faham kenapa cikgu aku senyum-senyum dulu. patut keluar paper ni "Mona Fendi Ditemui  Membeli CD Cetak Rompak Di Pasar Malam Gopeng". sebab aku nampak dia tengah pilih-pilih cd cetak rompak sambil pegang bakul sayur.

bila aku nak keluar waktu malam tengok apa abah aku buat kat luar rumah :
mak : dengar tu (bunyi burung hantu...)..maksudnya ada hantu....
aku : (diam. takut. celaru)..abah macam mana?abah ada kat luar.(risau, berpeluh2.takut abah kena culik ngan hantu.)
mak : tak pe, abah kan lelaki <---boleh la pulak.hantu pun pilih-pilih jantina ke?

hasilnya, aku takut dengan Ikon burung hantu TV3 masa zaman aku kecik-kecik dulu. setiap kali iklan tu setiap kali aku nangis. sekarang kadang-kadang aku cakap dengan wan, dia plak "ha, awak, dengar tu...bunyi burung hantu"....dia pun sama dengan mak aku.suka menakutkan aku.

bila ada kupu-kupu masuk rumah :
mak : ini ada orang nak datang ni. nampak tu kupu-kupu?
aku : yeke? (excited...)

hasilnya sampai sekarang aku yakin akan ada tetamu datang walaupun dulu benda tu tak terjadi pun. aku tunggu-tunggu jugak tak ada pun orang datang. lipan ada la.

bila aku sangat jeles masa abah aku dukung budak-budak lain :
mak : tak boleh jeles. nanti abah bertukar jadi lembu kalau macam tu, dati pun abah tak boleh dukung.
aku : (nak menangis)...

hasilnya, tak ada effect kat aku. aku jeles jugak lepas tu. hahaha. nasib la. tapi aku tanya balik kat mak aku beberapa tahun lepas tu mak aku cakap "yeke? merepek je.."

bila aku nak ikut rombongan sekolah masuk gua:
mak : tak payah ikut la. dengar cerita gua tu ada penunggu. nanti dia panggil-panggil masuk, dia tak bagi keluar dah.
aku : alah, cikgu kan ada. mak ni...(muncung 3 depa)
mak : nanti hantu tu menyamar jadi cikgu.
aku : (diam.....dah kalah....hanya mampu menangis-nangis tapi tetap tak dapat pergi)

bila aku suka sangat bergurau geletek member baik aku macam nak pitam :
mak : jangan main cam tu, nanti ika bertukar jadi ulat bulu(nama kawan aku ika)
aku : (membayangkan kawan aku jadi ulat bulu secara tiba-tiba..aku tak main camtu lagi dah lepas tu..)

apa significant nya geletek dengan ulat bulu?sungguh-sungguh betul aku percaya.

bila aku suka sangat main anak patung :
mak : jaga-jaga. nanti malam-malam dia datang mintak nyawa.
aku : kenapa pulak?
mak : ye lah, dia kan tak ada nyawa. 
aku : (tengah berfikir macam mana nak bagi. dan berbisik kat patung tu, "betul ke nak mintak nyawa?")

ada kawan aku cakap teddy bear kalau kita letak je buat perhiasan, nanti malam-malam dia akan menari sendiri. bunyi macam comel, teddy bear menari, tapi bayangkan la tiba-tiba je.(aku takut teddy bear besar kakak aku yang kat atas almari tu dia buat hiasan, risau dia menari tengah malam dan aku tengah jaga masa tu)

bila aku sangat nakal kat rumah atuk :
mak : eih, jangan lari-lari. tengok tu Pak Nor(jiran atuk aku yang berperut besar). dia makan budak tau. budak-budak nakal semua dia makan, tu yang perut dia besar tu.
aku : (memerhatikan Pak Nor)

efek nya aku takut gila kecut dengan Pak Nor sampai dia meninggal. Innalillah. aku bayangkan dia sangat kejam.nanti aku cerita kenapa aku kecut gila ngan dia. mak aku ni boleh pulak timbul idea kanibal ni. aku ingat kat malaysia dibenarkan jadi kanibal terhadap kanak-kanak nakal.

tu baru sikit. mak aku kalau tak dapat tipu aku hidup-hidup memang tak sah la.


11 C.O.M.M.E.N.T.S:

Tarmizi Abd Rahim said... [Reply]

hahahahahaahahahahahahahahahahahha....
sgt naif!!

idAti mALek said... [Reply]

hehe...

tu la...kene tipu idup2 kot...~

mamarempit said... [Reply]

kesian kan kt kite dulu2....asek kena tipu aje...

skang ni nk tipu2 dak Abg Ensem tu pun kena piker 10 jawapan kalo dia tanye balek...huuu....

Aniway...N3 ni dpt mengimbas kembali zaman kekanak riang taun 80an dulu...best...

idAti mALek said... [Reply]

tu la pasal2,,,,....hahaha.....

abg ensem?> sapekah????....

ouh ok? tapi kanak2 ku tahun 90 an...heheheheh~~~~~

datin le~ said... [Reply]

haha..aku laen dri nih..parents ak mgamal kn cara idop strict..hasilnya..ak slalu d kurung d luar umah..ahaha

idAti mALek said... [Reply]

hoho..
ko macam kakak aku yang suka buat semak dalam rumah.
sebab tu dia salu kena kurung kat luar,

datin le~ said... [Reply]

haha~..aku salu gado ngn akak aku..sbb 2 kne krung kt lua..ahhaa

idAti mALek said... [Reply]

haha..ko nakal.

Sya Isya said... [Reply]

haha! suka baca entry ni. gelak2. cara penyampaian yang sempoi. banyak betul idea isteri abah kamu tu, ya. Sya pula, dulu masa kecik2, ayah yang suka tipu2 ni. bila kami adik-beradik asyik main congkak sampai malam, ayah cakap "hah! main congkak malam2, nanti time korang tidur, congkak tu berjalan sendiri". Takut punya pasal, kitorang terus pulangkan congkak tu kat jiran. Dah besar baru tahu, sebenarnya ayah nak tidur, tapi bising bunyi congkak.

idAti mALek said... [Reply]

sya:
sori lambat sedar komen ni~....

haha...mmg, mak saya bnyak idea...hebat kan???

vampire's lovex said... [Reply]

hahahhahaa naiff sangat. tapi cumel :)