Do you like my blog?

Thursday, May 27, 2010

Mak aku memegang watak Freddy Krueger.

THE TYPEWRITER : Idati Malek on Thursday, May 27, 2010

Peristiwa ini baru berlaku beberapa minit yang lepas. Dan aku sedang menaip di dalam suasana suram bercahayakan lilin yang bakal habis dibakar dalam 25 minit lagi aku kira.
Semalam aku dan kawan-kawan aku menonton filem Nightmare at Elm Street. Cerita mengisahkan pembunuhan dalam mimpi yang menjadi realiti.  Jika kamu mati dalam mimpi tersebut, kamu memang betul-betul mati.
Jadi, watak-watak dalam filem tersebut tidak mahu tidur kerana makhluk creepy membunuh orang yang bernama Freddy Krueger itu akan muncul di dalam mimpi.  Freddy akan membunuh sekian-sekian watak yang telah ditetapkan untuk mati.
Kebanyakan watak menahan mengantuk, walau banyak yang kecundang dan mati dibunuh dengan sia-sia. Suasana sebelum dan selepas memasuki alam mimpi memang berbeza.  Contohnya sebelum mimpi kita berada di sebuah bilik, tetapi dalam mimpi kita berada di tempat yang asing dan menakutkan. Dan si creepy Freddy itu sedia membunuh menggunakan bilahan pisau di jarinya.
Itu memang scary.
Tadi, aku sedang berbaring-baring, sedang mengingati cerita tersebut.  Aku memang mengantuk selepas aktiviti yang aku lakukan semalam iaitu cubaan bersembang di dalam dewan orchestra yang ternyata bagus penataan muziknya, bergambar sampai pengsan di Konsert Jalinan Kasih dan makan nasi goreng ayam di gerai depan Poi Lam. Cuma rm4.50 termasuk teh tarik. Tadi aku tengok adik ajeera yang baru lahir. Dan aku, ikin, syah,leha dan ajeera pergi piknik! Ok. Ok. Cukup.
Kembali lagi.
Aku masih menahan-nahan mengantuk aku. Malas nak tidur. Waktu itu pukul 7.15 malam. Lagi sikit nak maghrib. Tunggu sahaja.. mata melayu.
Tiba-tiba….tapp!
Suasana gelap. Suram. Dan menakutkan. Aku tak rasa mengantuk dah. Aku lihat sekeliling sangat menakutkan. Gelapnya!!
Ah, sudah! Aku dah terpengaruh dengan mimpi. Aku tepuk-tepuk pipi suruh bangun. Tapi suasana masih sama.
Aku bangun dari katil, berjalan ke dapur. Aku nampak mak aku tengah berdiri dekat sinki. Tak menoleh ke belakang pun.sangat mencurigakan. Entah-entah Freddy menyamar jadi mak aku kan? Musyhkil, aku nak tahu juga.
Aku panggil “Mak…”.
Diam.
Dan sekali lagi tiba-tiba aku rasa tak berguna.
Mak aku cakap “Dah blackout. Ambil la lilin. Lilin ada kat bilik abah”
Ya, blackout la. Mana ada Freddy Krueger yang memakai sweater berbelang-belang macam farah semalam.

0 C.O.M.M.E.N.T.S: