Do you like my blog?

Wednesday, February 9, 2011

ketam melayu

THE TYPEWRITER : Idati Malek on Wednesday, February 09, 2011
aku tengah type entri untuk cerita tentang aku yang 'mati kekenyangan' masa program Operasi Khidmat Masyarakat(OPKIM), masa korang semua tengah sibuk menari tarian singa, naga, ular, pacat dan sebagainya. tapi aku buat tarian penyu di Terengganu.

tapi tak dapat nak habiskan. panjang sangat yang aku nak abadikan memori tentang tu.

tapi ada perkara yang aku kesalkan di sini. ini aku nak cakap lah sikit kan, kita orang pantai barat, utara ke selatan ke, kalau pergi belah-belah Pantai Timur mesti 'terkena' kan? kalau tak banyak ada lah sikit kan.
kena apa?


haa..ni dia aku nak cakap. benda ni nama dia masam manis lah kot, dah dia tulis kat depan macam tu. pertama dan terakhir aku makan, masa kat matrik dulu kawan aku dari Kelantan yang bawakkan. so on the way nak balik ke KL, bas kami ada berhenti dekat satu tempat ni. aku malas nak mention nanti bankrup pulak tempat tu kan.

jadi ceritanya, aku saja gatal nak beli benda ni satu dengan keropok lekor RM 3 sebab aku dah lapar macam T-Rex. aku suruh Nani si Rakyat Klate dengan loghat klate ni tanyakan harga benda ni berapa. dia cakap RM 1.50. Nani cakap mahal kot kat tempat dia just 8posen je. worth for 80cents? tapi di sini RM 1.50?

so masa bayar ni aku keluarkan la RM5. keropok lekor RM 3 + RM 1.50 = 4.50. aku hangin betul bila dia tiba-tiba cakap masam manis ni RM 2.50 harga dia. dan dan bila dengar aku cakap tak ada loghat Terengganu atau Kelantan, dia sebut harga RM2.50. waddefakulti la the things worth for 80cents derr! otaklu.

disebabkan muka penuh keimanan aku, aku malas nak gaduh. aku bayar dan blahh. naik atas bas terus makan keropok lekor. serius shutto tak sedap, rasa hapak. aku siap tutup hidung ngan pejam mata lagi nak habiskan.
 
kak, kalau akak datang Perak nak tanya saya jalan pergi Ipoh, sumpah saya sesatkan akak sampai Grik. atau saya tengah kerja kat kedai ke masa tu, nasib akak lah ye? saya tak tanggung, akak cari pasal dulu.

##sesama melayu pun nak tipu-tipu ke? memang ketam melayu betul la.



5 C.O.M.M.E.N.T.S:

kamarukom said... [Reply]

hahaha trkene mung..tu ler ore suh bljo kecek klate mu tokse

Anonymous said... [Reply]

gerik 2 tmpat ak laa,,perlu ke dati??
haha

Anonymous said... [Reply]

gerik 2 tmpat ak laa,,perlu ke sesatkan die smp sni..haish,..
sincerely fahmi,,haha

idAti mALek said... [Reply]

kamal:
xnak blaja...teman ni org perok...tman ckp perok je sng,,hahah

idAti mALek said... [Reply]

fahmi:
perlu la...sbb aku nak bg dye sesat jauh2 skit dr ipoh..kekeke